Sekcja III (C) - AKSJOLOGIA RELIGII
Koordynator: ks. prof. dr hab. Piotr Moskal (piotr.moskal@kul.lublin.pl)
Zakres tematyczny:
Świat religii jest bardzo zróżnicowany. Ze względu na ocenę poznawczej i soteriologicznej wartości różnych religii standardowo wyróżnia się następujące typy stanowisk: naturalizm, ekskluzywizm, inkluzywizm, pluralizm.
Wydaje się, że rzeczą interesującą byłoby przedyskutowanie w ramach sekcji „Aksjologia religii” między innymi następujących zagadnień:
- Problem oficjalnej wykładni doktryny danej religii. Czy i jak wierzący danej religii próbują usprawiedliwić jej przyjęcie, wykazać, że jest prawdziwa, racjonalna?
- Dlaczego człowiek potrzebuje religii? Na czym polega aktualny problem (trudność) człowieka? Do czego człowiek w określonej religii dąży? Jaka jest eschatologiczna nadzieja człowieka?
- Czym w istocie jest dana religia? Czy jest odniesieniem człowieka do osobowego Boga czy do nieosobowego absolutu – a może czymś jeszcze innym? Czy Bóg/bogowie pełnią istotną rolę w religii? Czy chodzi o jedność (jak rozumianą) z Bogiem czy absolutem?
- Sens praktyk religijnych: czynności rytualnych/kultycznych, modlitwy, ofiary, ascezy. Jaka jest ich struktura i jaki jest ich cel?
- Jaki typ duchowości, moralności generuje dana religia. Problem miłości bliźniego, troski o najsłabszych. Kto jest moim bliźnim? Czy tylko współwyznawca, członek tego samego narodu/szczepu/rodu? Jak generalnie religia/wiara wypowiada się w kulturze, w życiu społecznym, politycznym, ekonomicznym? Czy określona religia uznaje porządek prawa naturalnego i autonomię doczesności?
- Religijne/wyznaniowe determinanty sztuki, zwłaszcza religijnej.
- Na ile współczesne postaci różnych religii zasymilowały treści innych religii?